Project NS

Project NS:

Terugblik

Het team

Het project is goed verlopen. Een samenwerking die ik vaker zou willen hebben in een team. Ieder zijn/ haar eigen inspraak, zonder onderbrekingen of sterk uiteen liggende meningen. Regelmatig hadden we teambespreking, ongeveer drie keer per week. Over het ontwerp van een ieder waren we vrijwel snel met elkaar eens. We vulden elkaar aan waar nodig. We hadden dan ook de algemene afspraak ons te focussen op de huisstijl van de NS. Had het gevoel veel grip te hebben op het onderwerp en vond het dan ook een interessant project. In eerste instantie leek de uitdaging ons niet echt te trekken aangezien een groot deel al vast lag. Maar het bleek juist veel meer van je kennis te vergen een juiste oplossing te vinden voor het probleem van de NS.

Aanpassen of juist vanaf blijven?

Het op gang komen van onze ideeën vormde zich in een aantal uitgebreide brainstorms. Het achterhalen wat de NS precies van ons wilde was lastig. Na veel wikken en wegen waren we er over uit dat we niet teveel aanpassingen moesten aanbrengen in dat wat nu al was ontwikkeld. Er zijn enorm veel onderzoeken aan de concepten van de NS vooraf gegaan. Aan ons de taak deze uit te breiden en zo nodig te verbeteren.

Doelgroep

De doelgroep zelf leek ons ook niet direct de juiste keuze: Zakenlieden in de trein krijgen is een lastig pakket en is dit wel de juiste keuze?Onze visie richtte zich meer op de ouderen (50+) die regelmatig een dagje weggaan. De generatie die zich in 2020 populeert heeft al veel meer kennis van het technisch vernuft van de dag. In deze tijd worden dertigers al vaak met de computer geconfronteerd. Ook het gebruik van andere mobiele toepassingen worden steeds algemener.

Mijn taken in het team Deelname aan de brainstormsessies en het notuleren hiervan, opstellen van de planning, het ontwerpen van de narrowcasting schermen voor in de trein, eerste conceptopstelling, debriefing, opstelling businesscase, doelgroepomschrijving a.d.h.v. de archetypen, het ontwerpen van de bewegwijzeringlogo’s en kleuren en de hierbij behorende folder.

Wat ging er goed tijdens het project?

Ik ben aan de ene kant een volger en de andere kant een leider. Iemand die zich afstemt op anderen. Ben een groepsmens en werk graag met input van anderen. Daardoor vervormbaar tot op zekere hoogte, dat werkt fijn in een groep. Ik was tevreden over mijn ontwerpen en kreeg ook positieve reacties van mijn teamleden.Verder wil ik graag alles bespreken, zodat iedereen weet waar die aan toe is.. Het overzicht vind ik wel belangrijk en denk dat ik daarom ook graag de planningen maak.Het deelnemen aan de brainstormsessies heb ik goed kunnen invullen met een eigen aandeel.

Wat ging er minder goed tijdens het project? Of het is heel goed of het is een stuk minder,” aldus één van mijn teamgenoten.Hier ben ik het wel mee eens. Vaak voel ik zelf ook goed aan of ik een goed product aflever of niet. Soms werk ik nog wat te chaotisch om er vat op te krijgen. Dan wil ik er het mooiste en het beste uithalen, maar ontbreken er feiten e.d. Deels ook een klein stukje onzekerheid over eigen ontwerpen?

Verbeterpunten

Meer technische kennis en meer oefening in mijn ontwerp.

Minor en project gecombineerd Mijn minor heeft een kleine input gehad op het project. De opdracht rond het DVD-spelermenu heeft me geleerd meer inzicht te krijgen in simpliciteit en orde. Dit heb ik toegepast op de narrowcasting schermen. Vooralsnog is er naar mijn mening niet echt een duidelijke relatie geweest tussen de minorlessen en het project. Kennis uit voorgaande jaren heb ik wel veel gebruikt in het maken van mijn ontwerpergedeelte in het project.

Hieronder een aantal ontwerpen van mij:

Narrowcasting

keukenhof-info.jpg

keukenhof-praktischeinfo.jpg

leiden-musea.jpg

nieuws.jpg

Het uiteindelijk resultaat na plaatsing in beeldscherm:

scherm_trein_narrow_suus.png

Bewegwijzering voor op de perrons

belijning.jpg

De informatiefolder over de bewegwijzering

folder_info.jpg folder_voor.jpg

Waarom gekozen voor deze ontwerpen?

Narrowcasting 
Ik heb me allereerst aan de kleuren en de lettertypes van de NS-huisstijl gehouden.
Een groot gedeelte in het linkervlak heb ik bewaard voor de treinstations die worden gepaseerd en hoe laat. Hiervoor is het scherm immers in eerste instantie voor bedoeld. Infoverschaffing over wat er te doen is in de omgeving van de stations is al weer een gedeelte “entertainment” en mag wat minder aandacht hebben in het oppervlak. 

We hebben de teksten zo kort mogelijk gehouden en beeld gebruikt om alsnog uit te leggen waar het stuk tekst overgaat. Wanneer je echt interesse hebt in het verdere verhaal heb jezelf de keuze d.m.v. bluetooth verdere informatie aan te vragen. 

Het ontwerp is plat en clean, geen franje om het mooier te maken, het is puur functioneel. Onderscheid wordt er gemaakt door tegengesteld kleurgebruik.

Bewegwijzering voor op de perrons
Vanaf de trap naar beneden zijn een aantal kleuren naast elkaar op de vloer uitgezet om aan te geven waar de reiziger wat kan vinden. Dit om verdwalen en onnodige stress te voorkomen. Verder hangen er overal borden in de stations die de kleuren uitleggen, zodat je niet overal losse bordjes vind door het station heen.

Folder
Het is een informatieve tekst en heeft weinig extra nodig in de vormgeving om gelezen te worden. NS houdt het in zijn ontwerp ook vrij simpel. Tekst en foto zegt al veel.

0 Responses to “Project NS”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

