Project XNA

De project resultaten zijn terug te vinden op:

http://groep2.projectpath.com/clients 

In samenwerking met Yun Hu, David van Gemeren, Patrick van Boxtel en Machael Baksteen.

Eerste meetings

Een snelle start: we hadden de projectbriefing nog maar net uitgereikt gekregen, waarna we direct zijn gaan brainstormen met de groep. Onduidelijkheid over de opdracht werd snel uit de weg geruimd. Twee elementen waar we zeker rekening mee moesten houden waren balans binnen thuis-en werksituatie en het ontwikkelen van een demo voor Microsoft haar nieuwe medewerkers. De huidige medewerkers van Microsoft zeggen een probleem te hebben met het vinden van balans in hun leven door de grote drukte. Werk wordt verwoven met thuis, zodra je ook thuis aan de slag gaat en je tussen je werk door even naar huis gaat om wat dingen te regelen binnen het gezin. Voor ons een uitdaging dit terug te laten komen in het spel.

Al snel stuitte we op het concept van de Sim’s. Een goed voorbeeld van een spel waarin de speler invloed heeft op het leven van de avatar. Door de juiste keuzes te maken krijgt de avatar een welvarend leven en visa versa.

Het spel had echter meer uitdaging nodig. De balans sprak nog niet genoeg. Een logische reflectie op het leven van de medewerkers van Microsoft leek mij hem te zitten in de balans tussen werk, school en huis.

Het leek ons een goed idee dit in te vullen met een aantal mini-games die belangrijke waardes in het leven moesten vertegenwoordigen. Door de spelen snel achter elkaar te laten spelen wordt direct de stressbestendigheid van de speler getest. Door de spelen goed te doorstaan bewijst de speler in balans te zijn in het leven.

De uitwerking

Een enorme uitdaging voor vijf man om een 3D-wereld, een aantal avatars en een aantal spelen digitaal te krijgen binnen een mum van tijd. Ons concept werd in deze tijd ook steeds uitgebreider en we moesten dan ook continu onze nieuwe ideeën erin blijven betrekken, zodat ze niet vergeten werden. We hebben een aantal taken verdeeld en continu besproken met elkaar hoe deze verliepen. In deze fase motiveerde het mij om me te focussen op de look en feel en de doelen van de games. Niet alleen omdat dit binnen mijn vakgebied ligt, maar ook omdat ik weer graag met Flash aan de slag wilde gaan om de draad weer op te pakken.

De taken die ik om me heb genomen

– Deelname brainstormsessies: bepaling naam, spelontwikkeling (wat voor een game zou het gaan worden en waarom?), spelideeën (welke minigames kozen we uit en waarom?), schetsideeën en oefeningen op de Wii en de X-Box;

– Ontwikkeling wireframes voor 5 spelen;

– Ontwikkelen van 5 games in flash;

– Presentatie-opzet en de presentatie zelf.

Grenzen verleggen

Ik wilde met een goed gevoel mijn afstudeerstage in. Daarom heb ik tijdens dit project de focus extra gelegd op het interface design en de conceptontwikkeling. Dit verliep allemaal naar wens. Heb deadlines behaald die ik wilde behalen en meer vorm gegeven dan werd gevraagd. Verder heb ik taken op me genomen waar ik meestal zelf niet geïnteresseerd in ben, als het voorbereiden en het houden van de presentatie. Ook het maken van een gamejingle was nieuw voor mij.

Het ontwikkelen van de concepten rondom de mini-games vond ik erg leuk. Had eerlijk gezegd verwacht game-ontwikkeling me in zijn geheel niet trok, maar dit bleek gelukkig anders. Beter gezegd, vond dit het leukste project tot nu toe, omdat het zo uitgebreid kan worden als je zelf maar wilt.

We hadden een moeilijke aftrap, omdat onze briefing nog redelijk vaag was. Pas vanaf het moment dat het concept er eenmaal stond ging alles eigenlijk een beetje leven. Het werd steeds spannender waar het project naar toe zou gaan. De brainstorms waren dan ook erg productief en vernieuwend. Hier heb ik zelf ook een belangrijk aandeel in gehad. Vond het leuk me veel te betrekken bij de opdracht. Het verlegte veel grenzen.

Wat er minder goed ging tijdens het project

Af en toe was er wat miscommunicatie binnen de groep. De uitleg van de één werd verkeerd begrepen door de ander of een opdracht was niet af voor de deadline. Grote stoornissen waren er echter naar mijn idee helemaal niet. De groep was in zijn geheel heel erg gemotiveerd. Vooral in de brainstormfase waren we veel bij elkaar en werd alles zorgvuldig uitgewerkt. Dingen die nog niet klopte werden uitgeschakeld en nieuwe kleine details werden er aan toegevoegd. Iedereen kreeg zo een belangrijk taak binnen het project.

Met grote tevredenheid heb ik het XNA-project bijna afgesloten. Tevreden over mijn werk en die van anderen.

0 Responses to “Project XNA”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

