IVID – Project Jeugdjournaal: Mijn aandeel

Mijn taken.

– Opzet planning

– Opzet onderzoek en vragenlijst

– Site analyse

– Test analyse: uitwerken bevindingen

– Deelname usability test: gespreksleidster

– Conclusie: opzet verbeteringspunten

– Herontwerp site

– Online presentatie in swf: schermen + uitleg dmv voice-over

– Presentatie in de klas

Mijn ervaringen en leermomenten.

De usability test

Analyseren van de site bleek moeilijk zonder hulp van de doelgroep zelf. We gingen er namelijk vanuit dat de kinderen het ontwerp niet mooi zouden vinden, maar niks bleek minder waar. Ze vonden het “vrolijk, kleurrijk en gezellig”.

Ik had nog niet eerder op deze wijze een usability test uitgezet. Een paar jaar geleden heb ik wel m.b.v. tekeningen en wireframes een test uitgevoerd. Mijn ervaring toen: je hebt de doelgroep echt nodig voor het vinden van antwoorden voor je ontwerp.

Ook nu heb ik goede ervaringen gehad met afnemen van een gebruikerstest. Zou het zo zijn dat we ons op het verkeerde pad begaven en de kinderen dus gemakkelijk door de site heen zouden navigeren, dan lag de fout bij ons en hadden we niks aan een redesign gehad. Dit was dan een verspilling van tijd geweest zonder vooruitgang te hebben geboekt. Gelukkig bleken we het bij het rechte eind te hebben. Toch hadden we de test nodigniet op de kleine details gestuitte die we nu hebben kunnen achterhalen.

Het ontwerp

Het was voor mij nieuw om alleen aan de navigatie van het systeem te sleutelen, omdat deze voor vele onduidelijkheden zorgden. Het was moeilijk de verleiding te weerstaan niet zelf een eigen draai aan het ontwerp te geven. Je werkt in dit geval in de style van de ontwerper, wat voor mij even wennen was.

Presentatie

Ik kan voor een presentatie heel erg zenuwachtig zijn, maar had daar deze keer (en de keer ervoor) geen last van. Hieruit blijkt dat ik het niet eng vind om voor publiek te spreken, maar meer moeite heb met vooraf uitgezette powerpoints. Ik werk liever vanuit intuïtie, ofwel het moment zelf.

Eén van mijn eerder opgestelde doelen was te presenteren zonder angst. Dit leerdoel is dan ook bereikt.

0 Responses to “IVID – Project Jeugdjournaal: Mijn aandeel”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

